State of Peril

Race and Rape in South African Literature

Author: Lucy Valerie Graham

Publisher: Oxford University Press

ISBN:

Category: Race relations in literature

Page: 272

View: 905

Considering fiction from the colonial era to the present, State of Peril offers the first sustained, scholarly examination of rape narratives in the literature of a country that has extremely high levels of sexual violence. Lucy Graham demonstrates how, despite the fact that most incidents of rape in South Africa are not interracial, narratives of interracial rape have dominated the national imaginary. Seeking to understand this phenomenon, the study draws on Michel Foucault's ideas on sexuality and biopolitics, as well as Judith Butler's speculations on race and cultural melancholia. Historical analysis of the body politic provides the backdrop for careful, close readings of literature by Olive Schreiner, Sol Plaatje, Sarah Gertrude Millin, Njabulo Ndebele, J.M. Coetzee, Zoë Wicomb and others. Ultimately, State of Peril argues for ethically responsible interpretations that recognize high levels of sexual violence in South Africa while parsing the racialized inferences and assumptions implicit in literary representations of bodily violation.

South African Literature's Russian Soul

Narrative Forms of Global Isolation

Author: Jeanne-Marie Jackson

Publisher: Bloomsbury Publishing

ISBN:

Category: Literary Criticism

Page: 256

View: 918

How do great moments in literary traditions arise from times of intense social and political upheaval? South African Literature's Russian Soul charts the interplay of narrative innovation and political isolation in two of the world's most renowned non-European literatures. In this book, Jeanne-Marie Jackson demonstrates how Russian writing's "Golden Age†? in the troubled nineteenth-century has served as a model for South African writers both during and after apartheid. Exploring these two isolated literary cultures alongside each other, the book challenges the limits of "global" methodologies in contemporary literary studies and outdated models of center-periphery relations to argue for a more locally involved scale of literary enquiry with more truly global horizons.

فينوس وأدونيس

Author: ويليام شكسبير

Publisher: ktab INC.

ISBN:

Category: Juvenile Fiction

Page: 89

View: 959

هذه القصيدة القصصية فينوس وأدونيس دبجها نظما العظيم شكسبير, رأس شعراء الإنجليز علي الإطلاق, وظهوره في التاريخ يشهد للأدب الإنجليزي بالأصالة المطلقة, فهل هو شاعر جميع الأمم؟

القراءة المتأنية في عصر السرعة

Slow Reading in a Hurried Age

Author: David Mikics

Publisher: العبيكان للنشر

ISBN:

Category: Literary Criticism

Page: 320

View: 327

ينادي الناقد الإنجليزي الرومانسي وليم هازلت بالقراءة بمتعة؛ فالقراءة الجيدة تحتاج إلى شهية، والنصيحة الأساسية لكم دائمًا هي أن تكونوا شغوفين بالكلمة المكتوبة، والحفاظ على حس الدعابة لديكم؛ يجب ألَّا تكون القراءة عملًا شاقًا، ولا مجرد هروب أيضًا؛ ولكنْ صورة من صور الحياة تعاش بنغمة أعلى، وإذا ما نفذت بالطريقة المناسبة، فإنها تقدم لك مزيدًا من الحياة، ومزيدًا من الناس الذين لا يمكنك مقابلتهم في الحياة الواقعية، وإن الطاقة غير المحدودة للكلمات، تمنحك الدهشة، وهي أغلى الهدايا على الإطلاق، وهي دائمًا مفتوحة لك، في كل لحظة، فالكتب بانتظارك. إن الغوص في أغوار كتاب بحيث تستغرق فيه وتندمج وتهجر محيطك بسعادة، يتطلب بعض التحضيرات؛ فلكي تتمتع عليك معرفة ما تبحث عنه؛ وهدف القراءة المتأنية في عصر السرعة هو الأخذ بيدك نحو تحقيق متعة أكبر في القراءة من خلال بعض القواعد البسيطة، وبعض النقاشات الثرية للكتب المفضلة. إن الكيفية التي تقرأ بها أكثر أهمية بكثير من الكم الذي تقرؤه؛ فالكتاب الجيد هو الشيء الوحيد الذي سيعلمك كيفية القراءة بانتباه كامل، والتركيز على المتعة والفائدة العقلية؛ لأن المقالات الصحفية والتغريدات والمدونات لن تريك ما تدور القراءة حوله؛ الكتاب وحده هو الذي يمكنه فعل ذلك. إن القراءة بصورة أفضل تعني القراءة بصورة أكثر أناة، وثمة سبب وجيه للتأني؛ فكما أنه يوجد الطبخ المتأني، والتفكير المتأني، فبالتأكيد توجد القراءة المتأنية. العبيكان 2017

أغنية هادئة

رواية

Author: سليماني، ليلى،

Publisher:

ISBN:

Category: Families

Page: 222

View: 350

الكلمات والاشياء

Author: ميشيل فوكو

Publisher: Lebanese Printing Company S.A.L. Dar Al Farabi

ISBN:

Category: Philosophy

Page: 424

View: 164

يعتبر كتاب (الكلمات والأشياء) ليس أهم ما كتب ميشيل فوكو وعبّر عن فلسفته فحسب، ولكنه كذلك أفضل شاهد على قدرة العقل في إعادة اكتشاف أنظمته المعرفية، ومراجعتها لأول مرة في تاريخ الفلسفة الحديثة خارج الأطر الإيديولوجية التي اعتادت أن تقنعها وتستخدمها. وهو الكتاب الذي يشكل في تحولات الفكر الغربي الراهنة مرجعاً أساسياً لفلسفة الحداثة وعَقْلنة قطائعها التاريخية الرئيسية، وصولاً إلى ما يتجاوزها هي بالذات نحو ما يسمّى اليوم بالحداثة البعدية، أو بما بعد الحداثة. إن ترجمة هذا الكتاب إلى العربية في حد ذاته ، يمدّ الثقافة العربية بمفاتيح لكشف أسرار العقل الغربي، ومنعطفات قطائعه الرئيسية التي شكلت السرّ الأعمق لما يُسمّى بمعجزة التفوّق الغربي. ودراسة العقل لوسائله المعرفية، وتقييمها، فضلاً عن كونها امتياز الحضارة الأعلى وشاهدَها الأمثل على حيويتها وقدرتها على الاحتفاظ بقدرات النهوض وتجديدها. فإنها في الوقت ذاته تجعل من الحداثة، ليس مجرد حالة تأريخية طارئة، بقدر ما هي كينونة مستمرة، ومفاجئة لوعودها بالذات. ترجمة فوكو إلى العربية مساهمة صعبة في تغيير مصطلح القراءة والكتابة، وآليات المعرفة العلمية الشائعة، كما فعل كتاب "الكلمات والأشياء" عند ظهوره في لغته الأصلية. والجهد الذي يتطلبه فهمه ومؤالفته، جهد حقيقي في تغيير عادات العقل العربي. وشروع في ممارسة ما هو الأصعب والحقيقي في مصطلح الحداثة، وتحويله من شعار شبه سياسي، إلى ممارسة العقل ذاته.

The Oxford Companion to African American Literature

Author: William L. Andrews

Publisher: Oxford University Press, USA

ISBN:

Category: Literary Criticism

Page: 866

View: 521

Offers profiles of African American writers and entries on important works and genres