Coercion and Responsibility in Islam

A Study in Ethics and Law

Author: Mairaj U. Syed

Publisher: Oxford University Press

ISBN:

Category:

Page: 272

View: 447

In Coercion and Responsibility in Islam, Mairaj Syed explores how classical Muslim theologians and jurists from four intellectual traditions argue about the thorny issues that coercion raises about responsibility for one's action. This is done by assessing four ethical problems: whether the absence of coercion or compulsion is a condition for moral agency; how the law ought to define what is coercive; coercion's effect on the legal validity of speech acts; and its effects on moral and legal responsibility in the cases of rape and murder. Through a comparative and historical examination of these ethical problems, the book demonstrates the usefulness of a new model for analyzing ethical thought produced by intellectuals working within traditions in a competitive pluralistic environment. The book compares classical Muslim thought on coercion with that of modern Western thinkers on these issues and finds significant parallels between them. The finding suggests that a fruitful starting point for comparative ethical inquiry, especially inquiry aimed at the discovery of common ground for ethical action, may be found in an examination of how ethicists from different traditions considered concrete problems.

The Legal Thought of Jalāl al-Dīn al-Suyūṭī

Authority and Legacy

Author: Rebecca Hernandez

Publisher: Oxford University Press

ISBN:

Category: History

Page: 224

View: 474

This book offers a new theoretical perspective on the thought of the great fifteenth-century Egyptian polymath, Jalal al-Din al-Suyuti (d. 1505). In spite of the enormous popularity that al-Suyuti's works continue to enjoy amongst scholars and students in the Muslim world, he remains underappreciated by western academia. This project contributes to the fields of Mamluk Studies, Islamic Studies, and Middle Eastern Studies not only an interdisciplinary analysis of al-Suyuti's legal writing within its historical context, but also a reflection on the legacy of the medieval jurist to modern debates. The study highlights the discursive strategies that the jurist uses to construct his own authority and frame his identity as a superior legal scholar during a key transitional moment in Islamic history. The approach aims for a balance between detailed textual analysis and 'big picture' questions of how legal identity and religious authority are constructed, negotiated and maintained. Al-Suyuti's struggle for authority as one of a select group of trained experts vested with the moral responsibility of interpreting God's law in society finds echoes in contemporary debates, particularly in his native land of Egypt. At a time when increasing numbers of people in the Arab world have raised their voices to demand democratic forms of government that nevertheless stay true to the principles of Shari'a, the issue of who has the ultimate authority to interpret the sources of law, to set legal norms, and to represent the 'voice' of Shari'a principles in society is still in dispute.

الإسلام الديمقراطي المدني

Author: شيريل بينارد

Publisher: تنوير للنشر والإعلام

ISBN:

Category:

Page: 134

View: 711

تُعتبر مؤسسة راند أهم مراكز الدراسات الاستراتيجيّة الأميريكيّة على الإطلاق، ويعدُّها البعض "العقل الاستراتيجي الأميريكي"، وهي الذراع البحثي شبه الرسمي للإدارة الأميريكيّة والبنتاغون بوجه خاص. وفي إطار الجهود الاميريكيّة لإعادة رسم الخريطة السياسيّة والاقتصاديّة للعالم الإسلامي بعد 11 سبتمبر 2001؛ صدر هذا التقرير/الكتاب. والدراسة تحاول تحديد ملامح الاستراتيجية التي يتعين على الإدارة الأميريكيّة تبنّيها من أجل "إعادة بناء الدين الإسلامي"؛ وذلك لدمجه في المنظومة الديمقراطيّة الغربيّة. وهي استراتيجيّة تُبنى أساسًا على قطع موارد الأصوليين، ودعم وتمويل الحداثيين والعلمانيين. وهذه الدراسة موجّهة باﻷصل لصانع القرار الأميريكي؛ لاستكمال البُعد المعرفي في السياسات الأميريكية في مواجهة "التطرف الإسلامي"، فيجب قراءتها في هذا السياق. والانتباه إلى أن المصطلح المستخدم ليس مُطلقًا، بل هو يُعبّر عن رؤية متحيّزة بطبيعتها لإمبرياليّة معرفيّة؛ تسعى لتشكيل "اﻵخر" المسلم طبقًا لتصوّراتها الخاصة، والتي تُسبغ عليها مطلقيّة معرفيّة وإنسانيّة.

الخلافة والسياسة الإسلامية العالمية

Caliphates and Islamic Global Politics (E-IR Edited Collections)

Author: Timothy Poirson

Publisher: العبيكان للنشر

ISBN:

Category: Religion

Page: 144

View: 521

شهد العالم أحداث الربيع العربي عام 2011، حيث كان قد تجدّد أمل المجتمع المدني العربي بتلك الوقائع، ومع انحدار ليبيا وسوريا إلى حرب أهلية وفوضى يبقى نجاح المجتمع المدني في إيجاد مساحة لنفسه موضع تساؤل؛ إذ إن سقوط أنظمة استبدادية راسخة ظاهريًّا لم يُفد المجتمع المدني كثيرًا، إلا أن حركات إسلامية سياسية استفادت من الفراغ لإنشاء قواعد لها وإطلاق عملياتها من أجل تطبيق إيديولوجيتها. وبعد سنوات عدة على أول الاحتجاجات تعود جماعات إسلامية بقوة في بعض دول الشرق الأوسط، وشمالي إفريقيا، (في سوريا، والعراق، وبلدات في ليبيا، وبعض مناطق لبنان)، حيث تعلن جماعات مثل الدولة الإسلامية في العراق والشام، أو أنصار الشريعة أو غيرها من الجماعات تنصيب خلفاء في المناطق التي تستولي عليها، في محاولة لتحقيق الهدف الإسلامي السياسي المتمثّل بإنشاء (خلافة إسلامية عالمية) تضم العالم الإسلامي برمَّته. يطرح هذا الكتاب وجهة نظر مؤلِّفه بشكل خاص، والعالم الغربي بشكل عام، عن الإسلام السياسي، إضافة إلى تقويم للدولة الإسلامية وتحدّيها المفاهيم والواقعية والمنطقية، وركز بين صفحاته على العلاقة بين الإسلام والديموقراطية. العبيكان 2016

الموطاء

Author: Mālik ibn Anas

Publisher:

ISBN:

Category: Islamic law

Page: 1087

View: 685

على خطى النبي: دروس من حياة النبي محمد صلى الله عليه وسلم

In the Footsteps of the Prophet: Lessons from the Life of Muhammad

Author: Tariq Ramadan

Publisher: العبيكان للنشر

ISBN:

Category: Religion

Page: 339

View: 731

لقد سمته مجلة تايم واحداً من أهم المئة المبتكرين في القرن. طارق رمضان هو من كبار العلماء المسلمين، وله أتباع عديدون لا سيما بين الشباب الأوروبيين والأمريكيين. وفي أول كتاب موجه إلى جمهور واسع فإنه يقدم سيرة رائعة للرسول محمد [ تلقي الضوء على التعاليم الروحية والأخلاقية لواحد من أكثر الشخصيات تأثيراً في تاريخ البشرية. يتضمن هذا الكتاب نظرة جديدة وعميقة إلى محمد [ ويسجل حياة حافلة بكل الأحداث الخطيرة. يرسم رمضان صورة حميمة لرجل يتمتع بالحياء والرقة، ولكنه حازم. والكتاب هو أيضاً تاريخ مثير لزعيم أطلق ديناً عظيماً كان إلهاماً لإمبراطورية شاسعة. والأهم من ذلك أن رمضان يعرض الأحداث الرئيسة من حياة النبي [ بطريقة تلقي الأضواء على تعاليمه الروحية والأخلاقية. ويؤكد الكتاب على أهمية قدوة النبي [ التي يمكن أن تستنير بها معظم قضايا اليوم المثيرة للجدل، مثل معاملة الفقراء ودور المرأة والعقوبات الجزائية الإسلامية والحرب والتعصب العرقي والعلاقات بالديانات الأخرى. وقد اختار المؤلف تلك الحقائق والقصص التي يمكننا أن نرسم استناداً إليها صورة روحية عميقة تنبض بالحياة ويتساءل كيف يمكن لحياة النبي [ أن تظل ـــ أو تصبح مرة ثانية ـــ قدوة ونموذجاً ومصدر إلهام؟ وكيف يمكن للمسلمين أن ينتقلوا من الجمود والتقيد بالطقوس إلى وجود روحي واجتماعي ملتزم؟ في هذه السيرة التي تنطوي على تفكير عميق يقدم رمضان للمسلمين نظرة جديدة إلى حياة محمد [ ويعرف غير المسلمين لا بمجرد قصة النبي [ بل بثروات الإسلام الروحية والأخلاقية. العبيكان 2016